Bil kører med vinterdæk i snevejr

Med de vinterforhold vi har i Danmark, er det nemt at blive fristet til at springe vinterdækkene over. Men er det en god idé og hvad er reglerne egentlig i både Danmark og nabolandene?

 

Hvorfor skal jeg skifte til vinterdæk?

Vinterdæk er absolut bedst under vinterlige forhold som sne, is og frost. Det er her, at gummiet på dækket har den optimale temperatur til at gribe fast i asfalten. Kører du på en helt tør vej i solskin, og er vejtemperaturen over 7 grader, hvilket jo godt kan ske i den danske vinter, så vil det optimalt set være bedre med andre dæktyper, men det er ikke unormalt, at det den ene dag er lunt og tørt og dagen efter er det snevejr.

 

Få et godt tilbud på vinterdæk og -hjul

 

Hvornår skal jeg så skifte vinterdæk?

Er der optræk til vejrskift som disse anbefaler Skorstensgaard vinterdæk. Det er dog også værd at bemærke, at vinterdæk begår sig rigtig godt i regnvejr, da lamellerne er dybere og yderst velegnede til at lede vandet væk. Reglen med dækskifte ved 7 graders varme er opstået, da der er risiko for frost i ydertimerne på disse dage og her er vinterdæk yderst relevante.

Når efteråret melder sin ankomst og dagene bliver mere regnfulde, så er det tid til at kontrollere vinterdæk. Kan de klare en sæson mere eller skal de udskiftes? Det kan nemlig hurtigt blive tid at skifte dem, og det ender som regel med, at være på det samme tidspunkt som alle andre bilister også skal have skiftet deres.

Læs mere om skift til vinterhjul

 

Hvad hvis jeg skifter dæk for tidligt?

Hellere for tidligt end for sent! Der er ingen, der kan sige helt nøjagtig, hvornår du skal skifte til vinterdæk, men har efteråret for alvor gjort sit indtog, skal du huske, at der er større chance for at undgå f.eks. aquaplaning, hvis bilen har gode vinterdæk på. Ej heller er der lovgivning, som kræver at du monterer vinterdæk på bilen i Danmark, så det eneste der sker ved at skifte lidt for tidligt er, at du i værste fald har et lidt større dækslid indtil temperaturen bliver lav nok.

Brug evt. tommelfingerreglen om de 7 grader. Skifter du derimod for sent, kan du risikere at komme ud til en bil med sne eller frost på en morgen, hvor du skal på arbejde. Her kan sommerdækkene hurtigt få dig i farlige situationer. Det er værd at undersøge med forsikringsselskabet om de, i tilfælde af en skade, nedsætter erstatningen, hvis ikke du har monteret sæsonens dæk på bilen.

Rådet for større dæksikkerhed skriver, at i sne og frost kan bremselængden med vinterdæk være op imod 75% kortere, end hvis du havde sommerdæk på.

 

Regler om vinterdæk i andre lande?

Selv om vi i Danmark ikke lovgiver om brug af vinterdæk, så er der i de fleste af vores nabolande helt klare regler om dette. Det betyder at det er vigtigt at du sætter dig ind i reglerne, før du forlader Danmark. F.eks. er det i Sverige lovpligtigt at køre med vinterdæk i perioden 1. dec. til 31. marts. Dækkene skal være af et godkendt mærkat, samme regler gælder for en evt. trailer eller campingvogn. Skal du derimod til Tyskland, er der blot krav om, at hvis det er vintervejr, skal bilen være udstyret med vinter- eller helårsdæk, M+S mærket og med snefnugsymbol, og der er ikke krav om lignende på anhænger (FDM, 2016)

 

Hvad er mønster og lameller?

Det sorte dækmønster påvirker både sikkerheden, altså grebet på våde veje/snedækkede veje, og styrepræcisionen på tørre veje. Det er de dybe kanaler i dækket, der fungerer som vand/sne pumpe. Det er disse kanaler, der er afgørende for, hvor meget vand eller sne dækket kan flytte væk for at opnå vejgreb. Jo flere kanaler, desto mere kan dækket flytte. Lamellerne er de helt tynde riller i gummiet, de forbedrer grebet, da de griber fat i underlaget, men samtidig fungerer de lidt som en vinduesvisker for at dræne vandet væk.

 

Kan mine vinterdæk klare en sæson mere eller skal de udskiftes?

Er du i tvivl om dækkene kan klare hele vinteren, så tjek mønsterdybden. Dansk lovgivning foreskriver en mønsterdybde på mindst 1,6 mm. men det anbefales af flere bilistorganisationer at du skifter dækket ved 3 mm. Du kan selv kontrollere mønsterdybden ved at kigge på slidmærket, der er en lille forhøjning nede i mønsterranden. Denne forhøjning er 1,6 mm. høj, så hvis slidbanen på dækket er i niveau med slidmærket, er det på høje tid at skifte.

Du kan også få et fingerpeg vedrørende mønsterdybden, ved at stikke en 20 kroners mønt ned i mønsteret. Kan du se hele Majestætens hoved på mønten, når den står i mønstret, så er der ca. 5 mm. mønster tilbage, og dermed går der ikke lang tid, før det er tid til nye dæk. Skorstensgaard anbefaler at der minimum er 5 mm. mønster på dækket ved sæsonens start. På den måde vil de fleste være i stand til at køre en vintersæson.

Vær dog opmærksom på at det afhænger af kørselsbehov og -mønster. Er du i tvivl om noget vedrørende vinterdæk, er du altid velkommen til at kontakte os for råd og vejledning.

 

Hvad er forskellen på sommer- og vinterdæk?

Forskellene er sikkerheden, bremselængden og egenskaberne, men der er stor forskel i sammensætningen af gummiet. Gummiet i et sommerdæk er produceret, så det er hårdere end på et vinterdæk. Varmen om sommeren gør nemlig at det hårdere gummi opvarmes og dermed bliver blødere og griber bedre fast.

Gummiet i vinterdæk er derimod blødere, fordi der sjældent er varme til at blødgøre gummiet om vinteren. På den måde kan vinterdækket bedre gribe fast om vinteren, når vejret byder på frost og sne. Sommerdækkets hårdere gummi vil blive endnu hårdere i frost og sne, hvorved det mister evnen til at gribe fast i underlaget og slides hurtigere. Det samme gør sig gældende om sommeren for vinterdækkets bløde gummi, som bliver endnu mere blødt og dermed bliver for blødt til at gribe ordentligt fast, samtidig med det slides hurtigere.

Der er derfor stor forskel på dækkenes opbygning og funktion alt efter temperaturen. Ser du Formel 1, vil du også genkende forskellige hårdhedsgrader på dækkene alt efter, om de er i varme Brasilien eller køligere Tyskland. Simpelthen af den ene årsag at Formel 1 holdene ønsker det bedste vejgreb og dermed den bedste holdbarhed, så de kan spare pitstop. Derfor er det også vigtigt, at du sørger for at skifte tilbage til sommerdæk, når det bliver varmere til foråret.

Læs om hjul og dækskifte hos Skorstensgaard.

 

Er brede vinterdæk et klogt valg?

Smalle dæk er ikke længere bedre til snekørsel end brede. Førhen var det næsten helligbrøde at køre med brede dæk om vinteren, da anbefalingen var, at smalle dæk var bedre til at mase sig ned igennem sneen og få fat i underlaget. Det er ikke længere korrekt. I takt med at de moderne biler ”fødes” med større hjul, så har vinterdækkene været nødt til at følge med. Derfor står moderne, brede vinterdæk effektivt fast i sneen, er effektive på kold, våd asfalt og bevarer bilens udseende om vinteren.

 

Hvad skal jeg kigge efter ved et vinterdæk?

Du skal i første omgang finde den rigtige dækstørrelse. Dette billede viser, hvordan formatet ser ud, og det står på siden af dine dæk.

Tal på bilens dæk

Første tal angiver bredden på dækket, i tilfældet på billedet er dækket således 175 mm. bredt. Andet tal angiver højden i procent af bredden, dvs. at her er højden 65% af bredden. Er tallet ikke angivet, så er det en standardprofil på 80 mm. R angiver at det er et radialdæk, og står der D betyder det at der er tale om et Diagonaldæk. Begge dele er betegnelser for, hvorledes stål- og kunststoftråde er placeret i lagene på dækket.

Sidste tal angiver tommestørrelsen på dækket, 14 vil passe på en 14” fælg (FDM, 2016). 

 M og S symbol på bilens dæk

Derudover er det vigtigt, at vinterdæk er mærket med ”m+s” og et snefnugsymbol, da det så er et vinterdæk. Er der kun M+S mærkning, kan der være tale om et helårsdæk.

 

Konklusion: Skift til vinterdæk om vinteren

Det er sund fornuft at skifte mellem sommer- og vinterdæk, da dækkene er fremstillet til at have de allerbedste egenskaber i lige netop den sæson, de er beregnet til. Din sikkerhed afhænger af vejgrebet fra dine dæk og forskellen i bremselængden kan blive forlænget med op til 75% ved brug af forkerte dæk i sneen. Husk at tjekke mønsterdybde og spørg evt. om vejledning ved din lokale Skorstensgaard afdeling.

Vinterdæk STÅR bedre fast om vinteren end sommerdæk, og skal du udenfor landets grænser, er det en god idé at kontrollere reglerne om vintertilbehør, evt. på FDM.dk eller i det enkelte land.

Skorstensgaard ønsker dig en god og sikker vinter.

Kilder: FDM, Rådet for større dæksikkerhed