Skal du vælge et helårsdæk næste gang du skal skifte dæk på bilen, eller er sommer-/vinterdæk en bedre løsning? Læs her om hvilke fordele og ulemper der er ved de forskellige dæktyper, og bliv klogere på hvilken løsning der passer bedst til dig og din bil.
Helårsdæk - nogenlunde til lidt af hvert?
Helårsdæk er et begreb, som du ofte vil ramle ind i, når du overvejer hvilken type dæk du skal vælge, når bilen skal have nye dæk. Udviklingen indenfor helårsdæk er stormet afsted. Dæktypen er blevet betydeligt bedre via kontinuerlig udvikling i de senere år.
En stor test af 35 dækmærker har slået fast, at helårsdæk reelt kan køre hele året. Samtidig slog testen dog også fast, at der er nogle dæk, der stadig har meget at forbedre, før de er helt i mål.
Du kan læse mere om testen her.
Et helårsdæk er en slags kompromis mellem et vinterdæk og et sommerdæk. Helårsdækket vil typisk have et “M+S” mærke. Det står for Mud and Snow. Du kan se “M+S” mærket på billedet herover. Det fortæller at dækket helt grundlæggende er et vinterdæk.
I et helårsdæk har man kombineret egenskaber fra vinterdækket med egenskaberne fra et sommerdæk. Det betyder at dækket er nogenlunde til flere forskellige vejrtyper. Det er ikke fantastisk i noget specifikt.
Dit kørselsbehov afgør hvilken type af dæk du skal vælge
Et helårsdæk er generelt set udmærket til kørsel om sommeren. Om vinteren er det bedst de steder, der er ryddet for sne og er blevet saltet. Skal du derimod køre i sne eller på isglatte veje, er det et vinterdæk, der er mest optimalt.
Før du vælger dæktype, er det vigtigt, at du kigger på dit kørselsbehov. Kører du korte ture - og ikke ret tit - på veje, der altid bliver ryddet og saltet? Har du et kørselsbehov, som ikke stiller krav til dækkene i kritiske situationer? Så kan et helårsdæk være det helt rigtige valg til dig og din bil.
Et eksempel her kunne være, at du har kort vej til arbejde, ikke er fuldt afhængig af din bil eller f.eks. kun kører omkring 5000 km. om året. Arbejder du derimod 20-30 km. væk fra din bopæl og er afhængig af bilen for at komme frem og tilbage. Eller kører du af og til på veje, der ikke er saltet, er anbefalingen absolut et vinterdæk. På billedet herover ser du mønstret på et tilfældigt helårsdæk.
Helårsdæk test - 4 ud af 7 dumper
Den føromtalte test af helårsdæk, som blev udført af FDM og de øvrige europæiske bilklubber, viste at udviklingen er gået stærkt de seneste år. Desværre viste testen også, at der er stor forskel på de gode helårsdæk og de dårlige.
Faktisk dumpede 4 ud af 7 dækmærker med deres helårsdæk. Disse dækmærker bør slet ikke bruges her i Danmark. De 3 vindende dækmærker klarer sig nogenlunde i alle udfordringer.
Se hvilke 3 helårsdæk du skal vælge imellem OG hvilke 4 dæk du skal undgå her.
Vinderen i dæktesten blev Michelin Crossclimate, som scorede 3 stjerner. Modellen Michelin CrossClimate 205/55 R16H har rigtig gode egenskaber på både våd og tør vej. Men også her rådes der til, at vælge vinterdækket, hvis du skal køre i sne og på is.
Helårsdæk i Sverige, Tyskland og Danmark- hvad er reglerne?
I Danmark har vi ingen regler for brug af vinterdæk, udover at mønsterdybden minimum skal være 3 mm. Skorstensgaard anbefaler minimum 4 mm.
Du skal være opmærksom på at helårsdæk kun må monteres sammen med helårsdæk. Så det er ikke lovligt at have f.eks. sommerdæk foran og helårsdæk bagpå. Skal du på skiferie i andre lande er der dog helt andre krav.
Helårsdæk priser varierer - køb kvalitet
Prisen på helårsdæk varierer meget. Billige helårsdæk kan også findes i god kvalitet. Spørg altid fagfolk til råds, hvis du er i tvivl. Hos Skorstensgaard svarer vi gerne på dine spørgsmål. Køb et kvalitetsdæk som har en god bedømmelse på både tør og våd vej.
Vinterdæk eller helårsdæk?
Skal du så vælge det ene eller det andet? Hos Skorstensgaard anbefaler vi altid vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren. Men DU kender dit kørselsbehov bedst. Herunder har vi samlet fordele og ulemper ved helårsdæk. Så er du oplyst inden næste dækskifte:
Fordele: | Ulemper: |
Kan bruges hele året | Begrænsede egenskaber på sne og is |
Du skal ikke skifte hjul flere gange om året | Risiko for trafikuheld på grund af manglende egenskaber i kritiske situationer |
Nogenlunde til lidt af hvert | Ingen særlige evner |
Koster cirka det samme som et sæt sommerdæk | Sikkerheden på isglatte veje er forringet i forhold til et vinterdæk |
Du sparer udgift til opbevaring af dæk | Længere bremselængde sammenlignet med sæsontilpassede dæk |
Egner sig fint til en lille eller mellem størrelse bil | Helårsdæk er ikke anerkendt i visse lande |
Større biler med stor egenvægt kan have besvær med at bremse på våd, snedækket eller tiliset vej. |
Uanset om du vælger vinter-, sommer- eller helårsdæk, er det vigtigt at du træffer din beslutning på et oplyst grundlag.
Har du spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte dit nærmeste Skorstensgaard værksted. Vi hjælper dig gerne med råd, vejledning og pris på dækkene.
Få et tilbud på udskiftning af dæk her