I denne artikel får du alt hvad du bør vide om dækmønster og vi svarer på disse spørgsmål, som vi ofte får fra kunder.
- Hvad betyder tallene på dækket?
- Hvor meget mønster skal der være på nye dæk?
- Er der et minimum dækmønster
- Er der særlige krav til vinderdæk mønsterdybde?
- Hvor meget moment skal hjul spændes med?
- Hvad betyder lovligt dækmønster?
- Hvordan måler jeg dækmønster?
- Hvilke konsekvenser har nedslidte dæk?
Men lad os først starte med en forklaring på begrebet dækstørrelse.
Dækstørrelse forklaring
Hvis du endnu ikke har opbygget erfaring når det kommer til at købe nye dæk til din bil, får du her en ”Dækstørrelse forklaring”, som kan hjælpe dig på vej. Som ”ny” tænker du måske først og fremmest på brand, og går efter navne der signalerer kvalitet – oftest fordi det er dem du har hørt om. Det er dog ikke altid det bedste – eller billigste – udgangspunkt.
Helt grundlæggende er der 4 faktorer du skal tage højde for:
- Bredde
Bredden måles på dækkets bredeste sted, og kan svinge et par millimeter. Derfor angives dækbredde i intervaller på 5 millimeter. - Profil
Dækkets profil er det størrelsesmæssige forhold mellem bredde og højde. Dækkets højde divideret med dækkets bredde giver et procenttal, der angiver forholdet mellem bredde og højde. - Konstruktion/Diameter
Stort set alle dæk i dag er radialdæk. Der findes også diagonaldæk, men de er efterhånden trængt helt i baggrunden i forhold til radialdækkets evner. Diameteren angives som fælgens diameter i tommer. - Belastning/Hastighed
Den sidste faktor i forhold til dine nye dæk er den maksimale belastning og hastighed. Disse tal angives som et indeks. Maksimal belastning angives i tal fra 30 (106kg) til 124 (1600kg). Maksimal hastighed angives i bogstaver fra A til Y, og angiver den maksimale hastighed i forhold til belastningen.
Lad os kigge på tallene på dækket
Hvad betyder tallene på dækket?
Tallene på dette dæk er 195/55 R16 87H. Det betyder, at dækket har en bredde på 195 millimeter, en højdeprofil på 55% og det er et radialdæk med en fælgdiameter på 16 tommer. 87H betyder at dækkets maksimale belastning må være 545kg ved 210 kilometer i timen. Derudover finder vi også en DOT-kode der hedder XH 54 R277 0720. DOT står for Department Of Transportation, og koden er en sikkerhedsstandard, som kun anvendes i USA. De sidste fire tal – i dette tilfælde 0720 – fortæller dig dog, hvor gammelt dit dæk er. Dette dæk er fra uge 7 i 2020.
Hvor meget mønster på nye dæk?
Et klassisk spørgsmål er ”Hvor meget mønster skal der være på nye dæk?” Det afhænger både af producent og dæktype hvor dybt et dækmønster nye dæk har. De fleste nye dæk har dog et mønster på minimum 6 millimeter når du køber dem.
Er der et minimum dækmønster?
Ja. Det afhænger lidt fra land til land hvad lovkravet er. I Danmark er lovkravet til minimum dækmønster 1,6 millimeter. Dette er dog lovkravet. Allerede ved et dækmønster på 3 millimeter (nogle eksperter siger 4 millimeter) er dækkets sikkerhed så forringet, at du bør overveje at skifte til nye dæk.
Er der særlige krav til mønsterdybde på vinterdæk?
Vinterdæk skal køre under andre forhold end sommerdæk, og allerede ved vejtemperaturer under 7 grader forringes et dæks køreegenskaber. Trods det gælder samme regler for minimum dækmønster på vinterdæk, altså 1,6 millimeter.
Er vinderdæk et lovkrav?
Der er ingen lovkrav om vinterdæk i Danmark, heller ikke hvad angår dækmønster, som vi skriver ovenfor. Der er dog andre vinterdæk lovkrav i landene omkring os, så vil du et smut over grænsen for at handle eller på vinterferie, så husk at læse op på lovkrav for vinterdæk i det pågældende land.
Få et tilbud på hjulskifte
Hvor meget moment skal hjul spændes med?
Hvis du selv skal skifte dæk, skal du bruge en momentnøgle. Momentnøglen hjælper dig til at spænde boltene på dækket, så de hverken er for stramme eller for løse. Hvor meget moment hjul skal spændes med, afhænger lidt af, om det er stålfælge eller alufælge.
Det præcise moment for din bil, finder du i bilens instruktionsbog. Typisk skal stålfælge spændes med 100 newtonmeter og alufælge mellem 110 og 120 newtonmeter. Det er dog vigtigt, at du spænder med det samme antal newtonmeter på alle 4 dæk, da du ellers vil kunne risikere at trække naven skæv. Husk også at efterspænde dækkene efter 100 – 200 kilometer.
Hvad betyder lovligt dækmønster?
Lovligt dækmønster betyder, at dybden af mønsteret i dit dæk skal være mere end 1,6 millimeter. Specialister i trafiksikkerhed mener dog, at dette er alt for lidt dækmønster, da dækkets køreegenskaber og vejgreb allerede er væsentligt forringet ved 3 millimeter.
Kravet til lovligt dækmønster kan desuden variere fra land til land, så er du på bilferie i udlandet, så husk at tjekke lov og regler i det pågældende land.
Hvordan måler jeg dækmønster?
Hvis du ikke lige er den heldige indehaver af en dækmønstermåler kan en almindelig tommestok give dig den mest korrekte måling. Der sidder desuden en slidindikator i dit dæk, som viser dig, hvornår dit dæk er slidt ned.
Hvor finder jeg slidindikator i dæk?
Slidindikatoren sidder i bunden af længderillen på dit dæk. Længderillen er den dybe, gennemgående rille midt i dækket. En slidindikator er en lille gummiklods eller -markering, der er 1,6 millimeter høj. Det betyder altså, at når slidindikatoren har samme højde som dit dækmønster, så er det tid til at skifte dæk.
Der findes en anden måde, som måske ikke er helt nøjagtig, men alligevel mere sikker. Tag en 20 krone mønt og stik den ned i dækmønsteret. Hvis teksten rundt om dronningen kan ses over dækmønsteret, er mønsterets dybde under 3 millimeter, og allerede nu begynder slitagen at udgøre en sikkerhedsrisiko. Så hvorfor vente til du rammer minimumskravet? At dækket er lovligt er ikke ensbetydende med, at det er sikkert.
Hvilke konsekvenser har nedslidte dæk?
Jo bedre dækmønsteret er, jo bedre sikkerhed. Vej-, kørsels- og vejrforhold spiller en stor rolle i forhold til dækkets greb på vejen.
Hvis du eksempelvis kører på motorvejen med 125 kilometer i timen og der ligger vand på vejen, så har du kun 50% vejgreb med helt nye dæk. Al slitage på dækmønster forringer vejgrebet, hvilket også er årsagen til, at man ikke anbefaler at køre med et dækmønster under 3 millimeter. Nedslidte dæk betyder desuden en større bremselængde, ikke kun i vådt føre, ligesåvel som nedslidte dæk har en større risiko for at eksplodere ved høj fart eller ydre påvirkninger.
Sidst men ikke mindst risikerer du, at forsikringen ikke dækker, hvis nedslidte dæk er årsagen til en ulykke. Derfor kan nedslidte dæk hurtigt få økonomiske, juridiske og menneskelige konsekvenser, som langt overstiger de småpenge du sparede ved at udskyde indkøbet af dine nye dæk.